Ontdek slimme content, persoonlijke succesverhalen van onze grensverleggers en onze kijk op ondernemerschap.
Als ondernemer reikt je ambitie mijlenver. Je bent klaar om met jouw bedrijf, product of dienst de wereld te veroveren. Maar de realiteit is vaak somberder. Uit gesprekken met Vlaamse ondernemers destilleerde Tim Vanderwaeren, Strategy Director bij Manta Ray vijf veelvoorkomende struikelblokken. Welke herken je in jouw bedrijf?
Eén van de eerste problemen die ik vaak zie terugkeren, is dat veel bedrijven geen recurrent business model hebben. Wat betekent dit? Om een constante stroom van inkomsten en financiële ademruimte te hebben, zorg je er best voor dat klanten op regelmatige basis terugkomen. Hierbij kijk je naar de lifetime value van een klant, welke waarde heeft hij op lange termijn voor jouw bedrijf? Dit is belangrijk aangezien het meestal erg duur en moeilijk is om nieuwe klanten aan te trekken.
Recurrente business kan je op verschillende manieren genereren. Eén methode is het omzetten van een product naar een service. Dan vul je een éénmalige aankoop bijvoorbeeld aan met een onderhouds- of abonnementsformule.
Een andere veelvoorkomende oorzaak van strubbelingen is wanneer de zaakvoerder zichzelf onmisbaar maakt. Die situatie is gegroeid met de jaren, samen met de onderneming. Hieraan werken begint bij het definiëren van je takenpakket. Vervolgens delegeer je de taken die meer operationeel van aard zijn, of die niet tot je kerntaken behoren. De moeilijkheid daarbij is vooral het kunnen loslaten van de controle over elk klein aspect. Het is echter cruciaal om continuïteit en duurzame groei te waarborgen.
Het derde struikelblok is het ontbreken van effectieve systemen en procedures. Stel je voor dat één van jouw trouwe, hardwerkende medewerkers morgen uitvalt en zijn kennis enkel in zijn hoofd zit? Dan zit je pas echt in de problemen!
Dit kan je proactief aanpakken door procedures uit te schrijven en te stroomlijnen. Hierbij kies je voor moderne, technologische systemen en oplossingen die bij het bedrijf passen, denk aan een kwalitatief CRM-systeem. Je gaat niet alleen alle informatie capteren, maar meteen ook efficiëntiewinsten kunnen boeken. Tegelijk zijn systemen en procedures nodig om je bedrijf schaalbaar te maken.
Veel bedrijven worstelen met het aantrekken en ontwikkelen van waardevol personeel. Een uitgewerkt personeelsbeleid ontbreekt soms. De ‘witte raaf’ die vaak gezocht wordt, bestaat eigenlijk niet. Het is aan jou als ondernemer om een kader te scheppen dat mensen aantrekt die passen bij de cultuur en de waarden van je bedrijf. Die mensen vinden én hen begeleiden in hun professionele groei, is dus cruciaal voor het succes van je bedrijf. We noemen dit ook wel Employer Branding.
Tot slot zien we vaak dat bedrijven worstelen met het stellen van realistische doelen. Doelen worden soms te groots geformuleerd, waardoor het pad ernaartoe onduidelijk is. Stel je doelen haalbaar op, én bepaal een duidelijk stappenplan om ze bereiken. Een berg beklim je ook niet in één keer, maar stap voor stap!
Het overwinnen van deze obstakels vergt toewijding, strategische planning en doorzettingsvermogen. Maar door deze uitdagingen aan te pakken en je grenzen te verleggen, maak je de weg vrij voor groei en succes. Blijf je ergens op vastlopen? Onze strategen en coaches zijn jouw bondgenoot in grensverleggend ondernemerschap.
Ontdek slimme content, persoonlijke succesverhalen van onze grensverleggers en onze kijk op ondernemerschap.