Ontdek slimme content, persoonlijke succesverhalen van onze grensverleggers en onze kijk op ondernemerschap.
Als Coaching Director gaat An al 7 jaar in gesprek met ondernemers, om telkens weer blijvende impact te creëren. In dit interview legt An uit wat een coachingtraject betekent, waarom dit zo impactvol is, en voor welke ondernemers een traject relevant is.
Mijn intentie is om ondernemers te begeleiden naar een nieuw verhaal, met een groter rendement en een ondernemer die zich beter in zijn vel voelt.
Het magische woord voor mij is impact. Ik wil dat klanten na afloop van het traject tevreden zijn, dat ze het verschil voelen en dat ze het traject waardevol vonden. Als die puzzelstukjes vallen, ben ik een ontzettend blij mens.
An legt uit in de video welke aanpak ze hanteert.
Voor mij is vertrouwen essentieel: er moet een goede klik zijn tussen de coach en de klant. Als er geen vertrouwen is, dan boek je samen minder vooruitgang. Ik neem dan ook de tijd om mensen te leren kennen en aan te voelen. Zit er iemand rationeel voor me, of iemand die vooral vanuit buikgevoel handelt? Houden ze van efficiëntie of primeert gezelligheid? Als coach moet je de klant goed kunnen lezen om een optimale groeiomgeving te kunnen creëren.
Van daaruit heeft elk traject een specifieke doelstelling en een specifiek stappenplan. Dit plan wordt stap voor stap gevolgd, opgevolgd en bijgestuurd waar nodig.
“Elke sessie binnen een traject is een kritisch gesprek waarin we streng maar respectvol en constructief zijn. Er moet altijd vooruitgang zijn, na elke sessie moet er een inzicht zijn of een basis gebouwd worden naar een inzicht toe. Anders verdoen we kostbare tijd.”
Om een goede coach te zijn, is eerlijkheid essentieel. Als je niet eerlijk kan zijn met de klant, en vice versa, is een coachingtraject sowieso gefaald. De grootste vooruitgang gebeurt op een plaats zonder ego’s, zonder schaamte maar in diepe eerlijkheid. De kunst is om ook de moeilijke boodschappen op een constructieve en respectvolle manier te brengen. Zo kan je de bereidwilligheid om iets te veranderen aan een situatie oproepen en écht impact hebben.
Ondernemers, zaakvoerders of leidinggevenden hebben durf nodig om zaken anders aan te pakken. Als je niets verandert, verandert er niets. Om die verandering te creëren is een dosis lef nodig. Jezelf, je organisatie en je aanpak in vraag stellen is beangstigend. Wanneer je een coach hebt die je vertrouwen kan geven, wordt het makkelijker om die sprong te wagen en op die manier tot nieuwe inzichten te komen.
Regelmatig zijn er klanten die eigenlijk wel weten waar ze naartoe willen, maar die er enkel over babbelen en geen vooruitgang boeken. Ook dan is een coach een bondgenoot die ervoor zorgt dat het niet enkel bij dromen blijft, maar dat er effectief stappen worden gezet.
“Mijn opdracht als coach is om de klant te stimuleren om uit zijn comfortzone te treden. Daar gebeuren de mooie dingen, de grootse dingen. Niet enkel dromen, maar ook DOEN.”
Bekijk ook de video.
In het algemeen zijn de moeilijkste klanten zij die geen duidelijk beeld hebben van het einddoel. Ze zwermen van het ene idee naar het andere, geleid door impulsieve beslissingen. Bekijk ook de video.
In zo’n situatie nemen we de mogelijke scenario’s onder de loep, met voor- en nadelen. Dit moeten duidelijke omschrijvingen van eindbestemmingen zijn met de manier om ernaartoe te werken. Op basis hiervan worden beslissingen genomen. Als dit proces goed gedocumenteerd is, heb je dat altijd achter de hand wanneer er op een later moment toch opnieuw twijfel rijst. Zaken neerschrijven en visualiseren, is altijd een fantastisch hulpmiddel.
Ik heb meerdere klanten gehad die hiermee struggelden. Bij één klant zijn we nu bezig aan een ijzersterk merkverhaal, een breder aanbod, een bredere doelgroep en hebben we een manier gevonden om hen minder te laten werken. Stap voor stap naar een zelfwerkend bedrijf waar je de vruchten van plukt. Als je dat als coach kan bereiken met een ‘wispelturige’ klant, dan geeft dat erg veel voldoening.
Onze coaches hebben best wel wat ervaring in gesprekken met andere ondernemers. Uit elk gesprek wordt er bijgeleerd, door de klant, maar ook door de coach. Die waardevolle kennis kan dankbaar ingezet worden in elke onderneming, ongeacht in welke fase deze onderneming zich bevindt of welke problematiek zich voordoet. Een objectieve, externe blik in je onderneming betrekken, is altijd een goed idee!
An legt uit in de video voor welk soort onderneming coaching aangewezen is.
Daarnaast merk ik dat ondernemers, zaakvoerders of leidinggevenden vaak eenzaam zijn. Op de werkvloer kunnen ze hun bezorgdheden of hun denkpistes moeilijker delen. Want wie durft er écht eerlijk zijn tegen de persoon die op het einde van de maand je loon moet betalen? Daarom vinden ze op de werkvloer geen klankbord. De partner thuis – als die er is – heeft er misschien geen boodschap aan. Soms is de leefwereld te verschillend om zich echt in te leven en advies te kunnen geven. Je kan een betrokken coach zien als een klankbord, waarbij er altijd ruimte is om te sparren.
Ontdek slimme content, persoonlijke succesverhalen van onze grensverleggers en onze kijk op ondernemerschap.