Kennis

Salesgroei en strategie: Een diepte-interview met Stef Put, Director of Sales bij Manta Ray

Afbeelding
LinkedIn

Stef Put — Director of Sales

Afbeelding

Diepte-interview met Director of Sales Stef Put.

Als Director of Sales is het Stefs missie om te identificeren op welke manier jouw onderneming koers kan zetten naar groei. Stef is verantwoordelijk voor het salesteam binnen Manta Ray, maar ook een bondgenoot van ondernemingen die in een salescoachingtraject stappen.

Stef, wat geeft jou energie als Director of Sales?

Als Manta Ray kunnen we écht het verschil maken. We dragen bij aan de groei van bedrijven, we dagen ondernemers uit om hun status quo te challengen, en we faciliteren interacties die doorbraken teweegbrengen. Samenwerken met het gedreven team dat ondernemers helpt deze nieuwe dieptes te exploreren, geeft mij enorm veel energie.

Daarnaast help ik mijn team groeien door zowel structuur, kennis als inzichten aan te reiken. We zoeken samen uit waar hun talenten liggen en diepen die uit. Ook zorg ik voor een luisterend oor, ik wil iemand zijn waarbij mijn collega’s terecht kunnen met hun vragen en bekommernissen.

Wat mogen klanten of potentiële klanten verwachten wanneer ze met jou in dialoog gaan?

Dit is sterk afhankelijk van de klant of de prospect. Elke situatie, onderneming en ondernemer is anders. Wat mijn gesprekspartners mogen verwachten, is dat ik steeds open en transparant zal zijn. Verder heb ik een nogal directe stijl, waarbij ik mensen aanzet om tot de kern van de zaak te komen.

“Concreet zullen we in zo’n gesprek bekijken welke uitdagingen er in de onderneming leven. Ook bespreken we de wensen, noden en doelstellingen. Hierna kunnen we verder de geschikte stappen en trajecten bepalen, om die doelen te bereiken.”

Voor welk soort onderneming is een traject rond sales aangewezen?

Ik geloof dat onze diverse trajecten relevant zijn voor elk type onderneming, zij het afhankelijk van hun maturiteit als onderneming. Het is cruciaal voor ondernemers om voortdurend hun bedrijf te evalueren en te streven naar groei in eender welke richting.

Om het juiste traject te identificeren analyseren we de situatie: Wat ontbreekt er? Wat werkt er goed? Hoe kunnen we dat verder optimaliseren? Om vandaaruit te kijken naar verbetering en groei. Maar we zoomen ook in op de zaken die niet het gewenste resultaat bereiken, sturen bij en koppelen er de noodzakelijke acties aan.

Het intakegesprek van een salescoachingtraject

Enkele essentiële vragen die we stellen:

  • Hoe ziet het team eruit? Waar lopen zij tegenaan?
  • Hoe zit het salesproces in elkaar?
  • Welke tools gebruikt het salesteam?
  • Wat loopt goed? Wat kunnen we bijsturen of optimaliseren?


Hoe vertaal je dit specifiek naar salescoaching? En wat is je aanpak?

Voor veel ondernemingen is sales de weg naar succes. In onze coachingtrajecten zorgen we voor direct toepasbare strategieën. Op die manier is salescoaching een waardevol instrument om het verkooptraject, de vaardigheden en prestaties te optimaliseren.

We starten met het intakegesprek. Hierbij laten we zaakvoerders, salesmanagers en andere betrokken collega’s aan het woord. We verzamelen info en brengen de huidige situatie in kaart.

Deze aspecten brengen we stelselmatig in kaart. De mapping die uit deze informatie ontstaat brengt de meest cruciale uitdagingen en pijnpunten naar boven.

Daarover gaan we opnieuw in dialoog. Belangrijk daarbij is de neutrale positie die wij als coaches innemen. Vervolgens zullen we stelselmatig de uitdagingen adresseren en wegwerken. Dat wil zeggen dat we meerdere trajecten of stappenplannen opstarten.

De waarden van Manta Ray zijn waarheid, durven, doen. Wat betekent dit voor jou, als Director of Sales?

Deze waarden resoneren sterk met mijn persoonlijke overtuigingen. Voor mij staat waarheid gelijk aan integriteit, een eigenschap waar ik veel belang aan hecht. Ikzelf stel mij integer op, en verwacht ook van de mensen rond mij dat ze dit doen.

Durven is natuurlijk rechtstreeks gelinkt aan het ondernemerschap. Als ondernemer neem je risico’s, bij de opstart van je zaak, maar eigenlijk in elke fase van je onderneming. Nieuwe paden bewandelen, nieuwe dieptes exploreren, zijn essentieel wanneer je wil groeien.

Uiteraard leiden enkel inzichten en plannen niet tot resultaat. Effectief actie ondernemen wel. Vandaar dat “doen” natuurlijk de ideale aanvulling is op “waarheid” en “durven.

Dankjewel voor dit gesprek.

Gerelateerde posts

Dit vind jij ook leuk

Ontdek slimme content, persoonlijke succesverhalen van onze grensverleggers en onze kijk op ondernemerschap.

Een brand is méér dan een logo. De meerwaarde van een brandingtraject voor je onderneming.

Kennis

Een brand is méér dan een logo. De meerwaarde van een brandingtraject voor je onderneming.

Delphine heeft een verregaande expertise in branding. In dit interview deelt ze haar inzichten en hoe Manta Ray ondernemers in een brandingtraject begeleidt.

Hoe ga je als Vlaamse kmo om met marktveranderingen en concurrentiedruk?

Kennis

Hoe ga je als Vlaamse kmo om met marktveranderingen en concurrentiedruk?

Vlaamse kmo’s worden met diverse en complexe uitdagingen geconfronteerd. Stef Put, Director of Sales bij Manta Ray legt uit hoe je met de juiste strategieën en mindset als ondernemer deze obstakels kan overwinnen en je bedrijf kan laten groeien.

Hoe kan een strategisch traject bij Manta Ray bijdragen tot de duurzame groei van je bedrijf?

Kennis

Hoe kan een strategisch traject bij Manta Ray bijdragen tot de duurzame groei van je bedrijf?

Als Strategy Director is Tim een bondgenoot voor ondernemingen die een groeitraject voor ogen hebben. In dit interview legt Tim uit wat een strategische traject inhoudt.

Stay updated

Abonneer je op onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte

Nieuwsbrief
GDPR