Kennis

Hoe kan een strategisch traject bij Manta Ray bijdragen tot de duurzame groei van je bedrijf?

Afbeelding
LinkedIn

Tim Vanderwaeren — Strategy Director

Afbeelding

Diepte-interview met Strategy Director Tim Vanderwaeren.

Als Strategy Director is Tim een bondgenoot voor ondernemingen die een groeitraject voor ogen hebben. Tim focust op het optimaliseren van de strategische dienstverlening naar onze klanten, alsook de interne werking van de dienst binnen Manta Ray.

Tim, wat motiveert jou in deze functie?

Hoewel ik introvert ben van aard, krijg ik veel energie door het voeren van waardevolle gesprekken met ondernemers. Het motiveert mij enorm om de onderneming en de persoon achter de onderneming te leren kennen, om hen werkbare handvaten te geven om verder te groeien. Verder ben ik een geboren analyticus die graag orde op zaken stelt in een wereld vol chaos en complexiteit.

Ondernemers waar ik mee in dialoog ga, zijn vaak zo diep betrokken in het operationele reilen en zeilen van hun bedrijf, dat ze de weg voorwaarts niet meer zien. Ik help hen met het opklaren van die mist. 

Wat is de grootste misvatting rond strategie?

Strategie betekent voor mij even stilstaan, om vervolgens met grotere voorwaartse snelheid te kunnen handelen. Strategie maakt het pad helder.

Een grote misvatting is dat strategie een éénmalige activiteit is. Ik bedoel daarmee dat het onvoldoende is om een plan te maken en dit vervolgens slechts kortstondig uit te voeren. Bijsturen en blijven opvolgen is een noodzaak!

“Veel bedrijven werken pas aan hun onderneming wanneer het pijn doet, maar dan is het eigenlijk al te laat. Even strategisch stilstaan doe je met de nodige regelmaat. Werken aan je bedrijf is een langdurige inspanning, geen korte sprint.”

Wat kan een strategisch traject bij Manta Ray voor jouw onderneming betekenen?

Het antwoord op deze vraag is heel persoonlijk. Iedere ondernemer of onderneming staat immers op een eigen uniek punt in zijn groeitraject en heeft een uniek doel. Hierbij komen organisatie specifieke valkuilen kijken, die de weg naar de gewenste toekomstige situatie belemmeren.

Een strategisch traject bij Manta Ray biedt een onderneming drie essentiële elementen voor duurzame groei:

  • Begrip: een grondig begrip en een kritische kijk van waar de onderneming vandaag staat.
  • Visie: een duidelijk in kaart brengen van de doelstellingen, ambities en gewenste situatie.
  • Actie: duidelijke, werkbare en concrete adviezen van hoe de onderneming daar effectief kan geraken.

Na het in kaart brengen van deze drie elementen, helpen wij graag bij het bewandelen van de weg naar succes – wat dat ook betekent.

De waarden van Manta Ray zijn waarheid, durven, doen. Wat betekent dit voor jou?

In essentie vatten deze waarden samen hoe wij met Manta Ray willen handelen, alsook hoe wij verwachten dat klanten met ons in dialoog gaan.

Vanuit de strategische pijler, betekenen ze dit voor mij:

  • Waarheid: de waarheid is brutaal eerlijk, snijdend en mogelijk oncomfortabel. Als strateeg is het mijn taak om de realiteit zo waarheidsgetrouw mogelijk bloot te leggen.
  • Durven: dit betekent voor mij voornamelijk de moed hebben om stil te staan. Het kan oncomfortabel zijn om te erkennen waar je als onderneming of als ondernemer vandaag staat. Het menselijk brein leeft graag in ontkenning, wat natuurlijk disfunctioneel is voor het realiseren van potentieel succes.
  • Doen: deze waarde impliceert voor mij integriteit: zeg wat je doet en doe wat je zegt. Het heeft weinig zin om niet te handelen naar je woord, dat creëert alleen maar mist rondom jezelf en anderen. Doen of handelen hoeft ook niet van monumentale grootte te zijn. Een jaar lang dagelijks 5 minuten iets doen, levert meer op dan een “eenmalige sessie” van enkele uren.

Waarden zijn een onderdeel van de cultuur die je onderneming wil uitdragen. Het is door te handelen naar deze waarden, dat een cultuur tot leven komt. Dit straalt sterk af naar je omgeving en de mensen waarmee je je omringt. Je mag echter niet trappen in de valkuil van “perfectie”. We zijn geen robotten, dus we kunnen niet altijd perfect de waarden naleven. 2 keer op 10 “falen”, is nog altijd een succesratio van 80%.

Voor welk soort onderneming is een traject rond strategie interessant?

Ons aanbod is relevant voor ondernemingen van diverse groottes: gaande van de lokale ondernemer met enkele medewerkers tot bedrijven met een aanzienlijk personeelsbestand op nationaal niveau.

Een strategisch traject is interessant voor een zaakvoerder, CEO, manager of ondernemer die helderheid zoekt naar de toekomst. Ongeacht je situatie, vergroten wij het begrip van waar je vandaag staat en hoe je de gewenste bedrijfsambities naar de toekomst kunt vertalen.

Op welke manier help jij de ondernemer om nieuwe dieptes te exploreren?

Bij Manta Ray komen we dagelijks in aanraking met ondernemers uit verschillende sectoren. Onze strategie onderscheidt zich dan ook doordat we een breed marktbegrip hebben en brede marktontwikkelingen (macro) kunnen toepassen op de situatie van ieders onderneming (micro).

Ik geloof ook sterk in de kracht van voorwaartse dialoog. Binnen Manta Ray willen we een bondgenoot zijn, een partner die samen met jou op pad gaat. Heldere communicatie is essentieel voor een effectieve en efficiënte samenwerking. Vanuit dit type dialoog, dat vaak in de vorm van een workshop plaatsvindt, creëren wij dan een behapbaar advies waar de ondernemer mee aan de slag kan.

Wij zijn geen “arm chair consultants”: onze adviezen zijn specifiek en werkbaar. Ze zijn gestaafd met data en ervaringen die rechtstreeks uit het ondernemerslandschap komen.

Hoe blijf je op de hoogte van nieuwe trends die een impact kunnen hebben op KMO’s? Hoe vertaal je die naar strategie?

Een groot voordeel van onze werking is dat wij dagelijks mee in het veld staan. Door dit contact met verschillende bedrijven uit diverse sectoren, houden we de vinger aan de pols bij de Vlaamse ondernemer. Dit biedt ons een unieke snelheid van het opvangen van nieuwe trends en ontwikkelingen in bepaalde sectoren, nog voor ze zich überhaupt tonen in andere.

Natuurlijk ben ik digitaal geconnecteerd met een netwerk van individuen en organisaties die marktontwikkelingen onderzoeken en ontdekken. Voor mij is LinkedIn een medium dat veel waarde biedt. Ik luister ook diverse podcasts omtrent leiderschap, economie en ondernemerschap.

Hoe meet je het succes van een strategisch traject?

Meten is weten. Dit is een belangrijke pijler die we in onze strategische trajecten laten terugkomen in functie van het opmaken van een werkbaar advies. Ik geloof sterk in een methodische aanpak om ambities of doelstellingen te definiëren: duidelijk definiëren wat je wil, hoe je dit gaat meten, welke middelen (mensen, tools en tijd) hiervoor nodig zijn en wanneer je dit wil bereiken.

Het succes van een strategisch traject is dan ook altijd anders, afhankelijk van de meetbare doelstellingen van de onderneming waarmee ik werk. Los van meetbare KPI’s, is succes voor mij ook het in werking zien gaan van mijn adviezen.

Dankjewel voor dit gesprek.

Gerelateerde posts

Dit vind jij ook leuk

Ontdek slimme content, persoonlijke succesverhalen van onze grensverleggers en onze kijk op ondernemerschap.

5 veelvoorkomende redenen waarom jij als bedrijfsleider niet op rozen zit

Kennis

5 veelvoorkomende redenen waarom jij als bedrijfsleider niet op rozen zit

Ambitieuze ondernemers willen hun bedrijf succesvol uitbreiden. De realiteit is vaak grimmiger dan de droom.

Tim Vanderwaeren, Strategy Director bij Manta Ray herkent de 5 meest voorkomende struikelblokken van doelgerichte ondernemers.

5 handvaten om de controle over je eigen tijd terug te winnen

Kennis

5 handvaten om de controle over je eigen tijd terug te winnen

Ben je nog wel baas over jouw eigen tijd? We reiken je 5 handvaten aan waarmee je de balans kan terugvinden.

Een brand is méér dan een logo. De meerwaarde van een brandingtraject voor je onderneming.

Kennis

Een brand is méér dan een logo. De meerwaarde van een brandingtraject voor je onderneming.

Delphine heeft een verregaande expertise in branding. In dit interview deelt ze haar inzichten en hoe Manta Ray ondernemers in een brandingtraject begeleidt.

Stay updated

Abonneer je op onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte

Nieuwsbrief
GDPR