Ontdek slimme content, persoonlijke succesverhalen van onze grensverleggers en onze kijk op ondernemerschap.
Als Strategy Director is Tim een bondgenoot voor ondernemingen die een groeitraject voor ogen hebben. Tim focust op het optimaliseren van de strategische dienstverlening naar onze klanten, alsook de interne werking van de dienst binnen Manta Ray.
Hoewel ik introvert ben van aard, krijg ik veel energie door het voeren van waardevolle gesprekken met ondernemers. Het motiveert mij enorm om de onderneming en de persoon achter de onderneming te leren kennen, om hen werkbare handvaten te geven om verder te groeien. Verder ben ik een geboren analyticus die graag orde op zaken stelt in een wereld vol chaos en complexiteit.
Ondernemers waar ik mee in dialoog ga, zijn vaak zo diep betrokken in het operationele reilen en zeilen van hun bedrijf, dat ze de weg voorwaarts niet meer zien. Ik help hen met het opklaren van die mist.
Strategie betekent voor mij even stilstaan, om vervolgens met grotere voorwaartse snelheid te kunnen handelen. Strategie maakt het pad helder.
Een grote misvatting is dat strategie een éénmalige activiteit is. Ik bedoel daarmee dat het onvoldoende is om een plan te maken en dit vervolgens slechts kortstondig uit te voeren. Bijsturen en blijven opvolgen is een noodzaak!
“Veel bedrijven werken pas aan hun onderneming wanneer het pijn doet, maar dan is het eigenlijk al te laat. Even strategisch stilstaan doe je met de nodige regelmaat. Werken aan je bedrijf is een langdurige inspanning, geen korte sprint.”
Het antwoord op deze vraag is heel persoonlijk. Iedere ondernemer of onderneming staat immers op een eigen uniek punt in zijn groeitraject en heeft een uniek doel. Hierbij komen organisatie specifieke valkuilen kijken, die de weg naar de gewenste toekomstige situatie belemmeren.
Een strategisch traject bij Manta Ray biedt een onderneming drie essentiële elementen voor duurzame groei:
Na het in kaart brengen van deze drie elementen, helpen wij graag bij het bewandelen van de weg naar succes – wat dat ook betekent.
In essentie vatten deze waarden samen hoe wij met Manta Ray willen handelen, alsook hoe wij verwachten dat klanten met ons in dialoog gaan.
Vanuit de strategische pijler, betekenen ze dit voor mij:
Waarden zijn een onderdeel van de cultuur die je onderneming wil uitdragen. Het is door te handelen naar deze waarden, dat een cultuur tot leven komt. Dit straalt sterk af naar je omgeving en de mensen waarmee je je omringt. Je mag echter niet trappen in de valkuil van “perfectie”. We zijn geen robotten, dus we kunnen niet altijd perfect de waarden naleven. 2 keer op 10 “falen”, is nog altijd een succesratio van 80%.
Ons aanbod is relevant voor ondernemingen van diverse groottes: gaande van de lokale ondernemer met enkele medewerkers tot bedrijven met een aanzienlijk personeelsbestand op nationaal niveau.
Een strategisch traject is interessant voor een zaakvoerder, CEO, manager of ondernemer die helderheid zoekt naar de toekomst. Ongeacht je situatie, vergroten wij het begrip van waar je vandaag staat en hoe je de gewenste bedrijfsambities naar de toekomst kunt vertalen.
Bij Manta Ray komen we dagelijks in aanraking met ondernemers uit verschillende sectoren. Onze strategie onderscheidt zich dan ook doordat we een breed marktbegrip hebben en brede marktontwikkelingen (macro) kunnen toepassen op de situatie van ieders onderneming (micro).
Ik geloof ook sterk in de kracht van voorwaartse dialoog. Binnen Manta Ray willen we een bondgenoot zijn, een partner die samen met jou op pad gaat. Heldere communicatie is essentieel voor een effectieve en efficiënte samenwerking. Vanuit dit type dialoog, dat vaak in de vorm van een workshop plaatsvindt, creëren wij dan een behapbaar advies waar de ondernemer mee aan de slag kan.
Wij zijn geen “arm chair consultants”: onze adviezen zijn specifiek en werkbaar. Ze zijn gestaafd met data en ervaringen die rechtstreeks uit het ondernemerslandschap komen.
Een groot voordeel van onze werking is dat wij dagelijks mee in het veld staan. Door dit contact met verschillende bedrijven uit diverse sectoren, houden we de vinger aan de pols bij de Vlaamse ondernemer. Dit biedt ons een unieke snelheid van het opvangen van nieuwe trends en ontwikkelingen in bepaalde sectoren, nog voor ze zich überhaupt tonen in andere.
Natuurlijk ben ik digitaal geconnecteerd met een netwerk van individuen en organisaties die marktontwikkelingen onderzoeken en ontdekken. Voor mij is LinkedIn een medium dat veel waarde biedt. Ik luister ook diverse podcasts omtrent leiderschap, economie en ondernemerschap.
Meten is weten. Dit is een belangrijke pijler die we in onze strategische trajecten laten terugkomen in functie van het opmaken van een werkbaar advies. Ik geloof sterk in een methodische aanpak om ambities of doelstellingen te definiëren: duidelijk definiëren wat je wil, hoe je dit gaat meten, welke middelen (mensen, tools en tijd) hiervoor nodig zijn en wanneer je dit wil bereiken.
Het succes van een strategisch traject is dan ook altijd anders, afhankelijk van de meetbare doelstellingen van de onderneming waarmee ik werk. Los van meetbare KPI’s, is succes voor mij ook het in werking zien gaan van mijn adviezen.
Ontdek slimme content, persoonlijke succesverhalen van onze grensverleggers en onze kijk op ondernemerschap.