Ontdek slimme content, persoonlijke succesverhalen van onze grensverleggers en onze kijk op ondernemerschap.
Als Director of Sales bij Manta Ray zien het team en ik dagelijks de uitdagingen waarmee Vlaamse kmo’s worden geconfronteerd. Deze uitdagingen zijn zeer divers, complex en vaak sectorgebonden, maar met de juiste strategieën en mindset kan jij als ondernemer deze obstakels overwinnen en je bedrijf laten groeien.
De markt is voortdurend in beweging. De introductie van nieuwe technologieën, veranderend consumentengedrag en sterk toenemende concurrentie kunnen het moeilijk maken om relevant en top-of-mind te blijven bij je doelgroep. Je flexibel opstellen met een groot aanpassingsvermogen is in deze wereld essentieel.
Hoe blijf je bij en vergaar je nieuwe inzichten?
Het is slim om af en toe een stapje terug te zetten en een stand van zaken op te maken. Dat kan je helpen om de juiste keuzes te maken en weer vooruit te gaan.
Een nieuwe klant aantrekken kost gemiddeld vijf tot tien keer meer dan het behouden van een bestaande klant. Toch zijn beiden cruciaal voor het overleven van een KMO, en dient jouw marketing & sales organisatie doordrongen te zijn van deze mindset.
Nieuwe klanten trek je actief aan met een gerichte strategie en een doordachte on – en offline aanwezigheid.
Van bestaande klanten bevorder je de klantentrouw dankzij een gerichte aanpak. Hierbij is het essentieel dat je je klanten goed kent. Dit stelt je in staat om diensten aan te bieden die perfect aansluiten bij klantenbehoeften, wat de tevredenheid en loyaliteit verhoogt.
Een effectieve manier om waardevolle klanten binnen je klantenportefeuille te identificeren, is door gebruik te maken van de RFM-methode. Deze segmentatiemethode deelt klanten op in clusters en kent hen waardes toe op basis van hun aankoophistoriek. De RFM-methode beoordeelt klanten op drie criteria:
Recency: Hoe recent heeft de klant een aankoop gedaan?
Frequency: Hoe vaak heeft de klant een aankoop gedaan?
Monetary value: Wat is de totale monetaire waarde van de aankopen?
Door scores toe te kennen aan deze criteria kan je je klanten segmenteren. Dit helpt om de meest waardevolle klanten te identificeren en gerichte acties te ondernemen. Denk aan specifieke communicatie en marketingcampagnes die je inzet om de loyaliteit te vergroten.
Andere voordelen die de RFM-methode biedt:
Wil je aan de slag met de RFM-methode?
De concurrentie binnen de markt kan intens zijn, vooral wanneer je concurreert met bedrijven met meer middelen en een uitgekiende strategie. Je wil deze uitdaging het hoofd bieden, dat spreekt. Combineer de volgende strategieën om de concurrentiedruk om te zetten in duurzame groei en succes.
Ten eerste, differentieer door een unieke waardepropositie te bieden die je concurrenten niet kunnen evenaren. Dit kan gaan om superieure kwaliteit, innovatieve functies of uitzonderlijke klantenservice. Optimaliseer je marges, en werk zo efficiënt mogelijk. Zo blijf je concurrentieel zonder in te boeten op kwaliteit.
Ten tweede, richt je op een helder gedefinieerde doelgroep waarbij je een unieke positie kunt innemen. Dit helpt om je middelen effectief in te zetten en een trouwe klantenbasis op te bouwen. Blijf voortdurend innoveren om je producten en diensten te verbeteren, wat je concurrentievoordeel vergroot. Hierbij gebruik je klantenfeedback om je roadmap te bepalen.
Ten slotte is ook employer branding onmisbaar: door een aantrekkelijke werkomgeving te creëren trek je toptalent aan. Daarmee kan je de kwaliteit van je team verhogen, en beter concurreren.
We zijn erg benieuwd om dat te horen. Laten we connecteren via LinkedIn en de conversatie verderzetten.
Meer weten over de RFM-methode? Klik hier om de complete HOW TO gids te bekijken.
Ontdek slimme content, persoonlijke succesverhalen van onze grensverleggers en onze kijk op ondernemerschap.