Downloads

Waardevolle klanten identificeren dankzij de RFM-methode

Afbeelding
LinkedIn

Stef Put — Director of Sales

Afbeelding

Hoe identificeer je waardevolle klanten?

Je topklanten hebben recent veel gekocht, kopen vaak en geven veel geld uit. Ze zijn waardevol en moeten gekoesterd worden. Maar daarnaast heb je wellicht ook klanten die herinnerd moeten worden aan je merk, of klanten die je dreigt te verliezen. Voor de toekomst van je bedrijf is het belangrijk deze klantsegmenten in kaart te brengen. Een methode om dit gestructureerd aan te pakken is de RFM-methode. Deze deelt klanten op in clusters en kent hen waardes toe op basis van hun aankoophistoriek. Klanten worden op drie criteria beoordeeld:

Recency: Hoe recent heeft de klant een aankoop gedaan?

Frequency: Hoe vaak heeft de klant een aankoop gedaan?

Monetary value: Wat is de totale monetaire waarde van de aankopen?

RFM model

Door scores toe te kennen aan deze criteria kan je je klanten segmenteren. Dit helpt om de meest waardevolle klanten te identificeren en gerichte acties te ondernemen. Denk aan specifieke communicatie en marketingcampagnes die je inzet om de loyaliteit te vergroten.

Andere voordelen die de RFM-methode biedt:

  • Je verhoogt de klantentevredenheid: door je klanten beter te leren kennen, kan je optimaal inspelen op hun behoeften en verwachtingen. Op die manier voelt jouw klant zich begrepen en gewaardeerd. Tevreden klanten hebben een grotere kans om herhaalaankopen te verrichten!
  • Je beperkt het klantenverloop: de RFM-segmentatie kan helpen bij het identificeren van klanten die het risico lopen om af te haken. Hierdoor kan je proactief maatregelen stellen.
  • Je kan personalisatie inzetten: door de segmentatie kan je gericht en gepersonaliseerd aan de slag met je marketingcampagnes. Dit verhoogt de relevantie voor de doelgroep en de effectiviteit van de campagnes.

Wil je aan de slag met de RFM-methode?

Gerelateerde posts

Dit vind jij ook leuk

Ontdek slimme content, persoonlijke succesverhalen van onze grensverleggers en onze kijk op ondernemerschap.

Hoe ga je als Vlaamse kmo om met marktveranderingen en concurrentiedruk?

Kennis

Hoe ga je als Vlaamse kmo om met marktveranderingen en concurrentiedruk?

Vlaamse kmo’s worden met diverse en complexe uitdagingen geconfronteerd. Stef Put, Director of Sales bij Manta Ray legt uit hoe je met de juiste strategieën en mindset als ondernemer deze obstakels kan overwinnen en je bedrijf kan laten groeien.

Hoe kan een strategisch traject bij Manta Ray bijdragen tot de duurzame groei van je bedrijf?

Kennis

Hoe kan een strategisch traject bij Manta Ray bijdragen tot de duurzame groei van je bedrijf?

Als Strategy Director is Tim een bondgenoot voor ondernemingen die een groeitraject voor ogen hebben. In dit interview legt Tim uit wat een strategische traject inhoudt.

Van visie naar realiteit: coaching voor ondernemend succes

Kennis

Van visie naar realiteit: coaching voor ondernemend succes

Als Coaching Director gaat An al 7 jaar in gesprek met ondernemers, om telkens weer blijvende impact te creëren. In dit interview legt An uit wat een coachingtraject betekent, waarom dit zo impactvol is, en voor welke ondernemers een traject relevant is.

Stay updated

Abonneer je op onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte

Nieuwsbrief
GDPR